loading...

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه قهدریجان

خطبه های نماز جمعه 3 بهمن 1393خطبه اول : بسم الله الرحمن الرحیم خودم وهمه شما برادران و خواهران ایمانیم را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آگاه باشید ای مردم بدرستی که عاق

hadyan بازدید : 142 شنبه 04 بهمن 1393 نظرات (0)

خطبه های نماز جمعه 3 بهمن 1393

خطبه اول :

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم وهمه شما برادران و خواهران ایمانیم را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آگاه باشید ای مردم بدرستی که عاقل ترین مردم کسی است که خدایش را بشناسد و او را اطاعت کند و دشمن را بشناسد و از او سر پیچی کند . دشمن همه ی ما نفس است دشمن همه ما شیطان است دشمن قسم خورده ای که هرگز دست از سرمان دست بر نخواهد داشت .

بحث ما در خطبه های اول در مورد روابط سالم در خانواده بود از آنجا که احیای ارزشهای ناب و مقابله با سنت های انحرافی در دستور کار نماز های جمعه قرار دارد بحث ما هم در رابطه با روابط سالم در خانواده و آنچه که به این روابط آسیب می زند بوده و انشاءالله ادامه خواهد داشت ما باید هر چه می توانیم به سمت اهداف اسلام حرکت کنیم چرا که این راه راست است که به خانواده های ما استحکام و قوام می دهد نیک زیستی از آغاز تاکنون از آرمانهای همه ی انسانها بوده است همه ی انسانها دوست دارند خوب زندگی کنند سالم زندگی کنند.

اساسا انسانها برای تامین سعادت خودشان سعی می کنند اما گاهی راه را اشتباه یا کج یا بیراهه می روند و امروزه خواهران و برادران اگر درست نگاه کنیم بشر امروز از فقدان معرفت و معنا بیشتر رنج می بردتا فقدان غذا ، فقدان غذا انقدر انسان ها را رنج نمی دهد که فقدان معرفت رنج می دهد .مدیر کل ثبت احوال همین دو سه روز پیش اعلام کرد که در نه ماهه ی گذشته نسبت به نه ماهه ی سال نود و دو 2/8 درصد آمار طلاق افزایش یافته است .117492مورد طلاق ثبت شده است . یعنی در هر روز 422 طلاق ثبت شده است .روزی 422 زندگی از هم پاشیده است چه کنیم که این آمار در زندگیها پایین بیاد .با طلاق زندگی انسانها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم می شود.

چه کنیم باید روابط سالم خانواده را دنبال بکنیم، باید قبل از هزینه کردن ده ها میلیون تومان برای جهیزیه، که با زحمت و هزار مصیبت تامین می کنیم، چندین کتاب و کلاس در خصوص ازدواج تهیه و در اختیار فرزندان خود قرار دهیم . چه کنیم فرزندان ما توان نه گفتن در زندگی را پیدا کنند اگر فرزندی ،بچه ی طوری بزرگ شود که نتواند نه بگوید در برابر مشکلات بزرگتری که پس فردا در جامعه بوجود می آید نمی تواند نه بگوید و مقاومت کند حالا اگه پس فردا با دوستانی مواجه شود که او را به راه کج ببرد و توان نه گفتن داشته باشد پس چه کنیم که این توانایی را در فرزندان خودمان تقویت کنیم.

 جوری باشد که هم اعتقادات حفظ شود و هم مرز های شخصیتیشان . چطور خانه ها محافظ دارد ،چطور مرزها و سرزمین ها نباید مورد تعدی قرار بگیرد باید مرزهای اعتقادی و شخصیتی افراد در مدرسه و کلاس تقویت پیدا کند کمبود انرژی عاطفی در خانواده بد و از ان طرف هم زیاده روی در محبت هم بد است باید امر بین الامرین باشد محبت را اگر بخواهیم از حد بگذرانیم خود محبت ، 70بیماری وبلا برای فرد ایجاد می کند یک بچه ای که زیاد محبت دریافت می کند به 70 بیماری گرفتار می شود که یکی از آن موارد پرخاشگری می باشد که بسیار بد است و بچه پرخاشگر می باشد . هم این بد است و هم کمبود انرژی عاطفی در خانواده بد است متاسفانه در خیلی از صله رحم ها که اتفاق می افتد بجای دیالوگ ،گفت و گو و بجای اینکه با هم حرف بزنند سر ها در موبایل ها می باشد این هم یک بدی می باشد . گاهی وارد یک جلسه ای می شوی و می بینی که ده تا بیست جوان نشستند و سرهاشان در موبایل است به میزان چند ساعت.

نمی گوییم این افراد چیزهای بدی می بینند نه کلا با موبایل زیاد کار کردن خوب نیست .تبادل عاطفی در خانواده از بین می رود .لبخند وتبسم که دیگر خرجی ندارد . این را هم ما از آموزه های دینی غفلت کرده ایم. لبخند و تبسم باعث دوستی در خانواده می شود محبت را زیاد می کند. تبسم دشمن را هم به دوست تبدیل می کند و ما این تبسم را از دوستانمان هم دریغ می کنیم در حالی که این خلاف دستورات پیامبر عظیم الشان اسلام است . المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه.  مومن نشاط و تبسمش در صورتش می باشد اندوهش هم در دلش می باشد . ولی ما بر عکس هستیم . ابولعلا می گوید: یک خنده بهتر از هزار ناله است چرا ما همیشه عادت داریم ناله و درد هایمان را برای هم سوغات می بریم. لبخندها و تبسم هایمان را به یکدیگر هدیه دهیم.

تبسم باعث خوشبختی و در نهایت باعث علاقه ی بیشتر افراد بخصوص زن و شوهر به یکدیگر می شود البته در کسب و کار هم موثر می باشد . فردی که خندان و چهره ی شادی دارد سعی می کنیم از او خریداری بکنیم .کسب و کار را هم رونق می دهد .کار بجایی رسیده است که نسخه های قرانی را کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ رمال ها . یک رمالی را گرفته بودند از هر نفر 150 هزار تومن می گرفت دعای محبت می نوشت،

دعای محبت لبخند و تبسم است، احترام و تکریم است، این آموزه های قرآنی است و اینگونه که یک سری شیاد می آیند می گویند ما دعا می دهیم که طلاق صورت نگیرد ما دعا می دهیم که محبت زیاد شود اینها پوچ است چیزی بار اینها نیست خیلی کم فرهنگی است که دچار اینگونه شخصیت ها و رمال ها می شویم البته بعضی از خانواده ها. اینها ساده لوحی است گول این حر ف ها را نخورید .آن چیزی که می تواند تحکیم بخش در خانواده باشد، همین مطالبی است که در خطبه ها می گوییم و در قرآن است. احادیث و روایات و تجربه هایی است که بیان می شود.

ما انسانها با یک دندگی و لجبازی به آن چیزی که می خواهیم نمی رسیم. این را باید بیاییم و درست بکنیم نیکی به پدر و مادرباعث می شود فرزندان آن را ببینند و یاد بگیرند اگر احترام گذاشتیم پس فردا آنها هم به ما احترام می گذارند. پیامبر اسلام (ص) در مورد نیکی کردن به پدر و مادر فرموده اند:

من بر بوالدیه طوبی له زاد ا... فی عمره. (آن کسی که به والدینش احترام می گذارد خوش بحالش ، عمرش دراز شود و دراز باد.) در مورد همسر امامان(صلوات ا... علیهم) و پیامبر گرامی اسلام(ص)  بخصوص امام محمد باقر(ع) می فرمایند:

هیچ شفاعت کننده ای بهتر و موثرتر از خوشحالی و خشنودی شوهر برای همسر نمی باشد. تلاش دارند که خشنودی همسرانشان را فراهم کنند، آیا می دانند تلاش برای خشنودی همسران چقدر ثواب دارد، آیا اینها را اطلاع دارند. اگر از زنت خوشت نمی آید، بدت می آید، و چه بسا شما چیز زیادی داشته باشی ولی خیر خداوند در آن باشد پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) می فرمایند: تا آنجا جبرئیل در مورد زنان سفارش کرده است که من گمان کردم اصلا مرد حق طلاق زنش را ندارد.

پیامبر(ص) فرمودند: بهترین شما کسی است که نسبت به زنان خود خوش برخوردتر و خوش اخلاق تر باشد. من از شما نسبت به همسرانم لطیف تر و مهربان تر هستم. اما زنی که شوهر خود را اذیت می کند به او احترام نمی گذارد، هیچ یک از اعمال او در درگاه خدا مورد قبول نیست. خواهران بزرگوار شما باید در اینگونه مسائل یک سرو گردن بالاتر باشید و شوهران خود را تکریم کنید. پیامبر(ص) از اینگونه سخنان بسیار زیاد داشتند که مردی بعد از سخنرانی رفت به سوی پیغمبر(ص) و عرض کرد:

یک همسری دارم که هر وقت به خانه می روم به استقبالم  می آید و هر وقت می خواهم از خانه خارج شوم من را بدرقه می کند، وقتی غم و غصه می آید در دلم می نشیند، او می گوید چرا تو ناراحتی؟ اگر بخاطر مخارج دنیا غصه می خوری بدان که خداوند روزی رسان است پس نگران نباش، بیخود داری غصه می خوری، و اگر برای آخرت ناراحتی، خداوند رحمتش را شامل حال تو بکند، طوری نیست به فکر آخرتت باش بعد که خصوصیات همسرش را بیان کرد پیامبر بزرگ اسلام(ص) فرمودند:

خداوند در روی زمین عاملانی دارد که زن تو یکی از آن عاملان می باشد و او نصف پاداش شهید را دارد. شمشیر زدن و جهاد از زنها برداشته شده است، «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» جهاد زن خوب شوهر داری کردن است. زنان باید نسبت به اینگونه مسائل جدی باشند نباید اینگونه مسائل را فقط برای حرف زدن بیان کرد بلکه باید عمل کرد. عمل کردن در زندگی باعث می شود به نتایج بهتر و برتر برسیم. زن تا حق شوهرش را اداء نکرده است حق خدا را هم اداء نکرده است. زن بهشتی به شوهرش فشار نمی آورد و در مسائل مالی توقعش بالا نیست. به شخصیت مرد احترام  می گذارد. پشت سر شوهرش حرفی نمی زند. خداوند به زنی که به شوهرش خدمت کند نظر رحمت اداء می کند. هیچ زنی نیست که به شوهرش یک جرعه آب بنوشاند، مگر این که برای آن زن از عبادت یک سال بهتر است.

امام صادق (ع) می فرمایند: مرد برای اداره کردن خانه به سه خصلت احتیاج دارد که اگر حتی یکی از آنها را نداشته باشد فایده ای ندارد:

1)خوش رفتار باشد مرد و خوش رفتاری توقع زیادی نیست که خانم ها دارند اگر کسی این خصلت درونش نیست باید این رفتار را ولو با تکلف و سختی درونش ایجاد کند.

2) گشاده دستی اگر دارد، بخیل نباشد و خرج کند، اگر توانایی مالی دارد به زندگی توسعه دهد.

3) غیرتی هم داشته باشد که بتواند ناموس و زندگی خود را حفظ کند. امیدوارم خداوند به زندگی ها صمیمیت و شادی روز به روز عطا فرماید.   

 

خطبه دوم :

باز هم خودم و همه شما عزیزان، برادران و خواهران ایمانیم را به تقوای الهی  و در نظر داشتن ذات اقدس الهی در همه کارها سفارش و توصیه می کنم. چرا که حضرت علی (ع) فرمودند: رعایت تقوای الهی کلید هر در بسته است. رعایت تقوای الهی ذخیره آخرت است و سبب آزادی از هر بردگی و نجات از هر هلاکتی است. انشاء ا...  خداوند ما را در زمره متقین قرار دهد.

مناسبتهای تقویمی این هفته:

شنبه 4 بهمن سالروز اشغال فرودگاه مهر آباد به دستور شاپور بختیار به جهت جلوگیری از ورود حضرت امام در سال 1357 به دنبال بستن فرودگاهها من جمله فرودگاه مهر آباد 7 بهمن ماه روحانیون در دانشگاه تهران متحصن شدند و برای این اقدام اعتراض کردند امام گفتند : اگر کشورها من را راه ندهند و من برعرشه کشتی ها  در روی آب باشم من دست از هدف و آرمانمم بر نخواهم داشت  مرحوم آیت الله بهاء الدینی که از شخصیت های برجسته و اساتید و اوتاد بودند مکاشفات زیادی هم داشتند. ایشان در مورد حضرت امام می فرمایند: آقای خمینی برای یک بار هم نترسیدند اگر ترس در وجودش بود نمی توانست بزرگترین انقلاب قرن بیستم را که مورد مخالفت ابرقدرتها بود را به پیروزی برساند و باز می فرماید امام یک بار هم نترسیدند به دو دلیل: 1)حضرت چشم بصیرت داشتند خیلی از نادیدنی ها را می دیدند  آن چیزی که ما  و مردم عادی نمی بینیم را امام می دیدند 2)اعتماد به نفس و شجاعت ایشان آنقدر بود که توپ و تشرها او را به هم نمی ریخت و اثر گذار نبود.

مناسبت دیگر یکشنبه 4 ربیع الثانی سالروز ولادت حضرت عبد العظیم حسنی است در سال 173 هجری قمری. ایشان امامزاده مهم و متبرک در شهر ری، ایشان از نوادگان امام مجتبی (ع) است و شاگرد بلافصل امام هادی (ع). در روزهایی که خلفای عباسی تهدید و فشار را از حد گذرانده بودند و سخت گیری را به اوج خود رسانده بودند حرکت کرد و به شهر ری آمد و ساکن شد و در آنجا به ترویج و تبلیغ دین و روشن گری و هدایت مردم در زمینه امامت پرداخت . ابوحماد رازی می گوید من نزد امام هادی بودم سوالات و مسائل و احکامی را از امام پرسیدم و حضرت پاسخ فرمودند :موقعه ی خداحافظی امام گفته اند حماد وقتی سوال دینی ،احکام....داشتی بود در شهر ری ار عبدالعظیم حسنی بپرس پاسخ او پاسخ ماست و سلام من را هم به او برسان .(روایت در معجم الحدیث ج 10)

دوشنبه 6 بهمن سالروز حماسه مردم آمل در سال 1360 است در همان سال شهر امل به شهر هزار سنگر نام گرفت. وقتی مردم حرکت دد منشانه منافقین را دیدند، منافقین عموما عمرشان را به نکبت، خواری و سواری دادن به دشمنان این ملت گذشت آن زمان هم وارد شده بودند در شهر آمل مردم عرصه را بر آنان تنگ کردند به خیال خام منافقین آنها می خواستند با انقلاب مقابله کنند بعد از پیروزی انقلاب منطقه ی آمل حرکت ماندگاری را برای تحکیم انقلاب از خود نشان داد و با ضد انقلاب داخلی جنگ کرد و به شهر هزار سنگر نام گرفت هزار سنگر یعنی اینکه مردم در درون شهر مقابل اشرار و متجاوز برای خودشان سنگر درست کردند . این در واقعه سنگر دلها است مراقبت از دلها و از مرزها هزاران سنگر است و می تواند در مقابل دشمن بایستند به عدد هر مومنی ،به عدد هر انسان با انگیزه و با شرفی یک سنگر در مقابل تهاجم دشمن وجود دارد وای به حال روزی که دلها از حق برگردد وای به حال روزی که این دلها و چشم های بصیرت کور شود. آن موقع راه برای دشمن هموار می شود هر چه انسان با بصیرت و مومن باشد به تعداد آنها در مقابل دشمن سنگر وجود دارد.

امام هم در وصیت نامه اش به قضیه 6 بهمن و شهر هزار سنگر اشاره می کند. درس ها و عبرت هایی است که نباید به دست فراموشی سپرده شود آنچه تا امروز مثل سدی جلوی دشمن و تعرض آنرا گرفته است حضور شما مردم در صحنه بوده است که منشاء پیروزی و علت شکست ناپذیری نظام جمهوری اسلامی همین حضور مردمی است .

پنجشنبه 9 بهمن 8 ربیع الثانی سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری است امام حسن عسکری (ع) 29 سال بیشتر عمر نکردند ولی در عمر با شریف و بخصوص 6 سال امامتشان آثار مهمی بخصوصی در زمینه تفسیر قرآن ،نشر معارف و احکام دین و جهت دادن به شیعیان بجای گذاشتند . عبدالعزیز بلخی می گوید روزی در سامرا در خیابانی که منتهی به خیابان گوسفند فروش ها می شود نشسته بودم امام به سوی دروازه شهر در حرکت بودند تو دلم گفتم داد بزنم بگویم این مرد که غریبانه و مظلومانه به سمت دروازه شهر می رود این حجت خداست این امام زمان است ولی گفتم اگر اینطور بگویم من را قطعا خواهند کشت همین طور که در این فکر بودم حضرت به کنار رسید انگشت سبابه را جلوی دهان مبارکشان گرفت و اشاره کردند سکوت کن و چیزی نگو من به پاهای امام بوسه زدم و امام(ع) فرمودند شیعه بودنت را فاش نکن چون تو را خواهند کشت. در آن روزگار، از طرف خلافت وقت اموال و اوقاف و صدقات شیعه به دشمنان آل پیامبر سپرده شده بود تا بنیه نهضت ضعیف شود.

نوشته اند: احمد بن عبیدالله بن خاقان والی اوقاف و صدقات قم بود که با اهل بیت رسالت، نهایت دشمنی را داشت. بعد از شهادت امام رضا (ع) امامان بعد حضرت بیشتر تحت فشار بودند خلفای جور همواره  امامان را سد راه خود و مسائل دنیوی خودشان می دیدند. امام جواد(ع) چقدر عمر شریفشان کوتاه بود. امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) هم همین طور و خلفای جور نمی توانستند وجود نازنین امامان را تحمل بکنند و همه ی اینها زمینه برای غیبت امام زمان(عج) بود. امام عسکری که فرمودند:

اشد الناس اجتهاد من ترک الذنوب. کوشاترین مردم کسی است که دنبال ترک گناه باشد. اما اهانت به پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) از قیام مسلحانه علیه مسلمانان بدتر است. در جامعه که واجب کردن زنان به حجاب لازم و ضروری است اگر یک دانشجویی یا دانش آموزی در غرب حجاب داشته باشد به مدرسه یا دانشگاه راهش نمی دهند. اهانت به پیامبر(ص) اهانت به یک و نیم میلیارد مسلمان می باشد این را در قالب دموکراسی و آزادی دارند انجام  می دهند. معنی آزادی این است که شما به مقدسات دیگران بی احترامی کنی؟ آزادی مطبوعات این است که هر کاری که می خواهند بکنند؟ و این یعنی آزادی فتنه.

اگر اسم این را آزادی بگذاریم این آزادی فتنه است، یعنی هر کسی خواست هر کاری را که خواست انجام دهد.

در شرائطی که مسلمانان از این توهین که به پیامبرشان ناراحت شده بودند یک سفر نابجایی  هم اتفاق افتاد، ریئس دیپلوماسی ما هم به کشور فرانسه رفت. که خیلی نابجا بود قدم زدن با رئیس دیپلماسی آمریکا کار درستی نبود مگر چی می شد این کار را یک ماه یا دو ماه دیگه انجام می دادید نباید زمانی که قلب ها ی مردم درگیر و زخمی بود شما این سفر را انجام می دادید. نباید در توهین به پیامبر همچین سفری انجام می شد. این ها که سالهاست این مذاکرات و بحثها را به عقب می اندازند این دو ماه هم آن را به عقب می انداختند مومن باید زیرک باشد. دیپلماسی آنها دیپلماسی منافقانه است و صادقانه نیست. و دیپلماسی مکر و حیله است.

وقتی با کسی که به پیامبر بزرگ ما توهین کرده است قدم  می زنید قطعا مردم ما از این کار خوششان نمی آید واین کار را دوست نخواهند داشت و حتما بدشان خواهد آمد. پیامبر بزرگ اسلام می فرماید : جاهایی که شما در معرض تهمت واقع می شوید نرو و این حرکت اصلا خوب و شایسته نبود.

مسئله ی دیگر مرگ ملک عبدالله نباید بگیم ملک عبدالله باید بگیم ملک عبدشیطان. چون در عمر نود و خورده ای خود فقط نوکری شیطان را کرد، خب این هم خبری بود که منتشر شد در هر صورت اینها کاری برای اخرت خود نکردند و فقط با کارها و تصمیمات خود قصد داشتند به ما ضربه بزنند که بیشتر به خودشان زده اند با انکه ملت بزرگ ایران این فشارها و تحریم ها را تحمل کردند و به دشمنان ما  گفتند که ما کمبود نفت را جبران می کنیم. همین بی رویه صادرات نفت و پمپاژ کردن باعث شد قیمت نفت از نصف قیمت هم پایین تر بیاید. صد وده دلاری و صد و بیست دلاری که ارزشش بیشتر از آن می باشد به چهل دلار تبدیل شده است و همین کار این خبیث بود که دیشب به درک واصل شد.

شیعه بد مسلمان را نمی خواهد و اتحاد و دوستی و صمیمیت را می طلبد و بدنبال این است که این غده ی سرطانی از منطقه حذف شود که اخیرا چند تن از رزمندگان حزب ا... از جمله سردار محمد علی اله دادی که به دست تروریست ها شهید شدند. ترور وحمایت از ترور نشانه ای از افول آمریکا و اسرائیل است و آنها را در یک وحشت بسیار بد نگه می دارد و سید حسن نصر ا... گفته است اگاه باشید که ما پاسخ دندان شکنی به شما خواهیم داد، از تلافی نخواهیم گذشت به موقع تلافی خواهیم کرد و ضربه را بموقع وارد خواهیم کرد. انتقام سخت حزب ا... کابوس وحشتناکی برای صهیونیست ها شده است.

بزرگان کشور بدانند که به پتانسیل های کشور بیشتر توجه کنند، به داشته های کشور خودمان بیشتر توجه کنند. چشم شون به دست بیگانگان نباشد که از آنها آبی گرم نخواهد شد. کشور ما بسیار توانمند و با ارزش می باشد. دارای چهار فصل می باشد و همچنین نیروهای توانمند بسیار زیادی دارد.

بیایید سخنان مقام معظم رهبری را سرلوحه ی کار خود قرار دهیم .شما می بینید که دشمنان با کمال پررویی گروه های منافق از جمله داعش را پرورش و رشد داده اند . و همچنین تروریست را وارد برنامه های اصلی خودشان کرده اند . خشن ترین جنایات را دارند انجام می دهند . و اون بخشی که در اخبار منتشر می شود خراب کاری هایی است که انها انجام می دهند و مبارزه با تروریست بهانه ا ی است برای مبارزه کردن و نابود کردن اسلام .

مکتوب شده توسط: زهرا هادیان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • تشریفات
  • دانلود فیلم ایرانی
  • دانلود کتاب علوم غریبه
  • خرید و فروش فایل
  • عطر ادکلن لیلیوم
  • عطر
  • عطر لیلیوم
  • چاپ مقاله سپیدار
  • موفقیت فردی
  • کولیس معمولی
  • کولیس دیجیتال
  • عکس های عاشقانه
  • گرمکن گاز co2
  • گیفت کارت آیتونز
  • شارژ ایرانسل
  • Shia & Sunni
  • فیلتر پرس
  • خرید گیفت کارت پی اس ان 3 دلاری ارزان
  • تخم نطفه دار طوطی
  • فروش شارژر سامسونگ
  • صمدی آملی
  • فرز فرم الماسه
  • دستگاه طراحی ناخن
  • دستگاه طراحی ناخن
  • دستگاه طراحی ناخن
  • دستگاه طراحی ناخن
  • خرید اینترنتی
  • تک ترانه
  • بج سینه
  • قالیشویی
  • مستر کارت مجازی
  • دانلود آهنگ
  • تور مشهد
  • تور قشم
  • فروشگاه سارین
  • دوربین دیجیتال
  • ديزل ژنراتور
  • خرید هاست
  • مقاله
  • وی اس تی
  • پايان نامه علوم اجتماعي جامعه شناسي
  • پايان نامه دانلود
  • پايان نامه روانشناسي
  • دانلود مقاله معماري
  • خرید لباس
  • آتلیه عروس
  • دانلود فیلم ایرانی
  • انجام پایان نامه مدیریت
  • پایان نامه مدیریت
  • تور تایلند
  • چاپ کاتالوگ چاپ بروشور
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت
  • خرید سرور اختصاصی آمریکا از مبین هاست
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • خرید جم کلش
  • خرید جم کلش رویال
  • تور دبی
  • خرید جم کلش رویال
  • دانلود مقاله مدیریت
  • دانلود مقاله مدیریت
  • دانلود مقاله مدیریت
  • دانلود آهنگ
  • اس ام اس عاشقانه
  • تصفیه آب معصومی
  • لباس خواب
  • تشریفات
  • دستگاه تصفیه آب
  • خرید دوربین مدار بسته
  • برنامه اندروید
  • اپل ایدی
  • دانلود آهنگ جدید
  • دانلود آهنگ جدید
  • ساخت وبسایت رایگان
  • درب اتوماتیک کرج
  • سرویس نوزاد
  • دانلود فیلم اموزشی
  • لوازم یدکی خودرو
  • ساعت مچی
  • کیف چرمی
  • جزوه کنکوری
  • مدل دکوراسیون اتاق خواب 2016
  • ابزار وبلاگ و سایت
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    فلسفه وجودی شورای انقلاب فرهنگی چیست ؟
    گالری تصاویر

    نماز جمعه

    همایش ها

    دیدارهای امام جمعه